EMAG

Aripi romanesti aproape frante! TAROM si BLUE AIR zboara cu mare greutate

publicat 2020-08-04 14:32:00 (Money.ro)

Aripi romanesti aproape frante! TAROM si BLUE AIR zboara cu mare greutate Cei doi operatori aerieni cu capital romanesc, Tarom si Blue Air, se afla in picaj si in cazul in care nu vor primi ajutoare de stat risca sa intre in incapacitate de plata si, in final, in faliment. Conform notei de fundamentare a unei OUG de salvare a celor doua societati, Tarom si Blue Air se confrunta cu pierderi importante din cauza efectelor pandemiei COVID -19 asupra industriei de transport aerian.   Tarom si Blue Air acopera aproape o treime din piata de transport aerian din Romania (respectiv o cota de piata cumulata de 30.7%, potrivit cifrelor la 2019), avand impreuna la data de 30 martie 2020 un numar de aproximativ 2.730 angajati (respectiv, 1.800 angajati in cadrul Tarom si 930 angajati in cadrul Blue Air) si generand activitate pentru un numar semnificativ de furnizori si subcontractori care depind de activitatea acestora. Dificultatea financiara in care acestea se afla reprezinta in fapt o amenintare directa la adresa consumatorului roman, din perspectiva unor eventuale implicatii negative asupra asigurarii continuitatii in conditii de siguranta si competitivitate a serviciilor de transport aerian, mentinerea pe piata a celor doua companii fiind vitala pentru stabilitatea si securizarea conectivitatii aeriene a Romaniei.   Situatia Tarom-ului Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane Tarom - S.A a fost infiintata si isi desfasoara activitatea in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr. 45/1997 privind infiintarea Societatii Comerciale "Compania nationala de transporturi aeriene romane - TAROM" - S.A., cu modificarile si completarile ulterioare, avand ca obiect principal de activitate executarea de transporturi aeriene interne si internationale de calatori, bagaje, marfuri si posta, prin curse regulate si charter, precum si prestatii legate de transportul aerian, respectiv comercializarea in regim duty-free, handling, catering, transport terestru in continuarea transportului aerian si alte activitati stabilite prin statutul societatii. In ceea ce priveste actionariatul, Tarom este o societate comerciala pe actiuni, pachetul de actiuni fiind detinut de: Statul Roman, reprezentat prin Ministerul Transporturilor - 97,22%, Societatea de Investitii Financiare "Muntenia" S.A. - 0,08%, Regia Autonoma "Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA R.A. - 1,24%, Compania Nationala "Aeroporturi Bucuresti" S.A - 1,46%. In anul 2019, Tarom a inregistrat un numar de 2.9 milioane pasageri, la acelasi nivel cu anul precedent. TAROM este principalul operator aerian de curse regulate pe rute interne si al treilea operator aerian de pe piata de transport aerian din Romania, cu o cota de aproximativ 13% din aceasta piata. Pe fondul suspendarii zborurilor, Tarom a inregistrat in luna martie 2020, un numar de 93.114 pasageri, in scadere cu 57% fata de numarul pasagerilor bugetati pe luna martie 2020. In luna aprilie 2020 traficul de pasageri pe cursele regulate a fost suspendat complet, fiind reluat, pe cateva rute, abia incepand cu luna iunie a.c. Deteriorarea grava a situatiei financiare este cauzata de cresterea incepand cu luna martie a.c. a raportului dintre cheltuielile si veniturile obtinute de Tarom in aceeasi perioada. Astfel, in timp ce veniturile au scazut semnificativ ca urmare a reducerii traficului de pasageri (scaderea este de aproximativ 90% pentru lunile aprilie si mai si de peste 50% pentru restul anului 2020), cheltuielile se vor reduce doar intr-o proportie mai mica, respectiv cea corespunzatoare cheltuielilor de operare directe (ex: combustibil, leasing flota, salarii directe, taxe de aeroport, etc). Cheltuielile fixe au ramas in general constante sau chiar au crescut la anumite capitole, pentru asigurarea conservarii flotei pe perioada de neoperare.   Din planul de lichiditati prezentat de Tarom pentru perioada martie - decembrie 2020 rezulta intrari estimate in cuantum de 151,5 milioane de euro, incluzand si ajutorul de salvare (in cuantum de 36,7 milioane de euro) autorizat de Comisia Europeana in luna februarie a.c., in timp de iesirile de flux numerar sunt estimate la 259,4 milioane de euro.   Pentru a acoperi deficitul de finantare, Tarom solicita un ajutor de stat de 312.744.200 lei (aprox. 64,8 milioane de euro) care ii va permite sa-si continue activitatea in conditii de siguranta, pe masura ce traficul aerian va fi reluat. Totodata, acest ajutor ii va permite companiei sa initieze planul de restructurare care urmeaza sa fie finalizat pana in luna august a.c. si transmis Comisiei Europene spre aprobare. Valoarea prejudiciului pentru care se solicita compensarea este reprezentata de diferenta dintre veniturile pierdute si costurile evitate ca efect direct al focarului COVID-19.   Blue Air, in deriva   Societatea comerciala Blue Air Aviation SA este o societate cu capital integral privat romanesc, 99,9% din pachetul de actiuni fiind detinut de societatea Airline Invest SA, persoana juridica cu capital romanesc. Capitalul social al Airline Invest este de 1.681.344.400 lei, constituit din valoarea actiunilor Blue Air. Compania desfasoara cu preponderenta transporturi internationale de pasageri prin curse regulate ce deservesc interesele diasporei romanesti, precum si zboruri interne in Italia si Romania. Alte activitati desfasurate de companie sunt realizarea unor lucrari de reparatii si intretinere aeronave.  In cursul anului 2019, Blue Air a transportat peste 4,2 mil pasageri operand o flota de 25 aeronave si detinand o cota de piata de 17,8%.   In luna martie 2020, Blue Air a inregistrat o scadere cu 60% a numarului de pasageri transportati fata de perioada similara a anului precedent, in conditiile deciziei de sistare a zborurilor regulate incepand cu data de 21 martie 2020, in contextul masurilor de restrictionare a circulatiei populatiei luate de statele europene si tari terte. In lunile aprilie-mai, cursele regulate au fost suspendate complet, compania operand numai zboruri charter si la cerere, ale caror incasari au fost folosite exclusiv pentru costurile de operare are respectivelor curse, si, in mica masura, pentru acoperirea necesarului de certificate de CO2 necesare conformarii cu cerintele europene.   Avand in vedere faptul ca pe fondul restrictiilor de mobilitate dispuse pe perioada starii de urgenta si continuate pe perioada starii de alerta, Blue Air se afla in imposibilitatea asigurarii continuitatii activitatii de zboruri regulate, iar in lipsa acordarii ajutorului de stat, compania nu va avea resursele financiare pentru a relua activitatea.   Prejudiciului generat de pandemia COVID-19 este reflectat in reducerea veniturilor companiei cu 1.045,9 milioane de lei (216.71 milioane de euro), fiind cauzat de sistarea zborurilor planificate. In ciuda masurilor luate de reducere a costurilor directe si indirecte, estimate pentru aceeasi perioada la 724.38 milioane de lei (150.09 milioane de uro), aceasta scadere de venituri va antrena un prejudiuciu de 321,57 milioane de lei (66.63 milioane de uro). Astfel, pierderea neta a BLUE AIR estimata pentru perioada 1.01.2020-31.12.2020, care se doreste compensata, este estimata la de 300,77 milioane de lei (62.32 milioane de eur), fata de un profit planificat conform bugetului initial de 20.81 milioane de lei (4.5 milioane de euro). La data de 31.12.2019 atat Tarom cat si Blue Air erau intreprinderi aflate in dificultate in sensul Orientarilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate (2014/C 249/01) publicate in Jurnalul Uniunii Europene din 31.07.2014.   Cum arata programul de salvare   In cadrul sedintei Guvernului din data de 23.04.2020 a fost supus dezbaterii si a fost aprobat un memorandum care propunea printre altele si acordarea unui ajutor de stat companiilor Tarom si Blue Air pentru pagubele suferite ca urmare a epidemiei COVID-19 si cauzate direct de aceasta epidemie, in baza art. 107(2)b) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene. Un proiect de OUG elaborat de Ministerul Transporturilor propune autorizarea Ministerului Finantelor Publice sa emita, la solicitarea Tarom, o garantie de stat pentru contractarea de catre Beneficiar a unui imprumut in limita sumei de 312.744.200 lei, pe o perioada de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat, precum si, la solicitarea Blue Air, o garantie de stat pentru contractarea de catre Beneficiar a unui imprumut in limita sumei de 300.775.000 lei pe o perioada de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat. Garantiile vor acoperi in procent de 100% valoarea celor doua imprumuturi, a dobanzilor si comisioanelor aferente. Ajutorul de stat sub forma de garantie de stat se acorda in scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare si de capital necesare sustinerii activitatii celor doi transportatori aerieni, Tarom si Blue Air, pana la data de 31.12.2020 si nu va depasi valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 si cauzate direct de aceasta pandemie, evaluate de catre cele doua societati si stabilite in conformitate cu Decizia Comisiei Europene. Furnizorul ajutoarelor de stat este Ministerul Finantelor Publice iar administratorul acestora, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor. Evaluarea capacitatii de rambursare, a clasei de risc si a structurii garantiilor constituite de fiecare beneficiar in favoarea statului se realizeaza pe baza unei analize economico-financiare efectuate de catre EximBank - S.A.. De asemenea, garantia de stat va fi garantata de catre fiecare din cele doua companii cu garantii care sa acopere cel putin valoarea imprumuturilor, dobanzilor si comisioanelor aferente, care vor fi instituite in conformitate cu dispozitiile art. 4 din proiectul de act normativ. Conditiile de acordare a garantiei si structura finantarii garantate de stat, documentatia contractuala aferenta (model conventie de garantare), termenii si conditiile financiare (maturitate, dobanda, perioada de gratie) se vor stabili in conformitate cu Cadrul temporar pentru masuri de ajutor de stat pentru sprijinirea economiei in contextul actualei epidemii de COVID 19 si se vor aproba prin Hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice. Ministerul Finantelor Publice va incheia cu Tarom respectiv, cu Blue Air cate o conventie de garantare in care vor fi precizate drepturile si obligatiile partilor, precum si termenii si conditiile de acordare si derulare a garantiei de stat.   Pana la data de 30 aprilie 2021, Tarom, respectiv Blue Air, vor prezenta analize economico-financiare realizate de catre un auditor financiar independent din care sa reiasa valoarea reala a pagubei cauzate direct fiecarei societati de pandemia COVID-19, in perioada 01.03.2020 - 31.12.2020. In cazul in care aceasta valoare este mai mica decat sumele pentru care au fost emise scrisori de garantie de stat, diferenta se returneaza finantatorului, iar valoarea garantiei de stat se diminueaza corespunzator.   In situatia in care pe parcursul derularii imprumutului, unul dintre Beneficiari intra in lichidare, creantele statului rezultate din gestionarea imprumutului se urmaresc si se executa in conditiile legii. Sumele recuperate in urma procesului de lichidare se fac venit la fondul de risc.   In cazul companiei Blue Air, pana la rambursarea integrala a imprumutului garantat: a) actionarii nu incaseaza dividende; b) beneficiarul nu ramburseaza imprumuturi catre actionari; c) Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor numesc cate un reprezentant al statului in consiliul de administratie al Blue Air, cu drept de veto; d) orice contract de achizitie sau vanzare cu impact asupra activelor si pasivelor companiei, se realizeaza cu aprobarea consiliului de administratie al Blue Air; e) Blue Air nu poate instraina/restitui aeronave sau alte active aferente activitatii de baza decat cu avizul Ministerului Transporturilor Infrastructurii si Comunicatiilor; f) din imprumutul garantat de stat beneficiarul ramburseaza cu prioritate, datoriile catre statul roman, imprumutul contractat de la Eximbank S.A., in nume si cont stat, in valoare de 30,3 milioane lei si accesoriile aferente, precum si obligatiunile corporative emise prin plasament privat catre Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana, in valoare ramasa de 6 milioane EUR si accesoriile aferente; g) dupa rascumpararea obligatiunilor corporative emise catre Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana, in valoare ramasa de 6 milioane EUR, beneficiarul constituie ipotecile de rang I prevazute la art. 4 alin. (2). h) Airline Invest S.A. are calitatea de co-debitor/fidejusor al imprumutului garantat de stat. In lipsa acordarii ajutoarelor de stat exista o mare probabilitate ca Tarom si Blue Air sa intre in incapacitate de plata si, in final, in faliment. Pentru a face posibila redresarea activitatii celor doi transportatori aerieni dupa patru luni de lipsa de venituri datorate suspendarii activitatii de zboruri regulate din cauza restrictiilor de operare impuse de statele europene, inclusiv de Romania, si pentru a evita demararea procedurii de insolventa pe durata acoperita de ajutorul de stat, dreptul creditorilor de a solicita deschiderea procedurii de insolventa conform art. 70 din Legea insolventei nr. 85/2014 este suspendat pe o perioada de 6 luni de la data la care Beneficiarului i s-a acordat ajutorul de stat.    

Alte stiri de la Money.ro:

Cod portocaliu de ploi abundente si vijelii in aproape toata tara
Hidroelectrica a castigat procesul cu ANRE la Curtea Europeana de Justitie in problema exporturilor de energie
Rasturnare de situatie. Ce s-ar putea intampla cu dublarea alocatiilor
Cat te costa sa te imbraci de la buticul sotiei lui Ștefan Banica Jr.
Proiecte de impact pentru dezvoltarea infrastructurii in 2020! (P)
Guvernul a adoptat OUG care permite cumpararea vechimii in munca
Vedetele noastre care "dau bine" si cu pumnul! Ei sunt cei mai "periculosi" cantareti!
Un politist si-a pierdut arma din dotare la o toaleta dintr-un mall
INS: Castigul salarial mediu net lunar la nivelul economiei nationale a crescut in 2019 cu 13%, la 2.986 lei, fata de 2018. Salarii peste acest nivel au fost in comunicatii, administratie publica, iar sub nivelul mediu, in hoteluri, restaurante si comert
Peste o mie de detinuti si-au exprimat in scris intentia de a vota la alegerile locale
Indicele ROBOR la 3 luni a crescut vineri la 2,04%
Sute de presedinti ai sectiilor de votare s-au retras. Iata motivul
Guvernul a decis revizuirea Programului Interreg V-A Romania-Bulgaria, prin alocarea suplimentara de fonduri pentru Axa prioritara 1/ De asemenea, s-a aprobat alocarea temporara a 16 milioane de euro pentru finantarea proiectelor
Franta respinge "intimidari" britanice privind blocaje in transportul pe sub Canalul Manecii dupa Brexit
Creste numarul romanilor care raman fara loc de munca

Cumparaturi online - Emag.ro




© Copyright 2000-2020 iStorm. Toate drepturile rezervate.