EMAG

Se modifica legea lui DRAGNEA! Petrolistii au motive mai putine sa paraseasca Marea Neagra

publicat 2019-09-20 15:45:18 (Money.ro)

Se modifica legea lui DRAGNEA! Petrolistii au motive mai putine sa paraseasca Marea Neagra Proiectul de lege propus de Ministerul Energiei se refera la un set de amendamente menite sa adapteze cadrul legal existent la specificul proiectelor petroliere offshore, adica cele din Marea Neagra, acolo unde activeaza ExxonMobil, OMV Petrom, The Carlyle, Lukoil . Conform ministerului, se impune clarificarea si completarea prevederilor privind stabilitatea regimului fiscal si de redevente petroliere incluse in Legea Offshore, cea promovata anul trecut de Liviu Dragnea. Asigurarea si reconfirmarea stabilitatii este o conditie esentiala nu numai din punct de vedere legal, dar si din punct de vedere economic, pentru a face posibila continuarea investitiilor in proiecte offshore avand in vedere: costurile semnificative ale investitiilor offshore, durata indelungata a realizarii proiectelor si riscurile specifice ridicate ale investitiilor offshore.   Gigantul american ExxonMobil a instiintat Guvernul Romaniei, Autoritatea Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) si OMV Petrom, partenerul cu care cauta gaze in Marea Neagra, ca vrea sa iasa din proiectul Neptun Deep. "Dupa cum am discutat recent, ExxonMobil intentioneaza sa ofere spre achizitie compania ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited (EMEPRL) sau interesele in blocul XIX Neptun si se asteapta sa inceapa discutiile in urmatoarele saptamani cu entitatile (third parties) interesate care vor fi implicate in procesul de ofertare. Mai intai, consultantii nostri, secundati de potentialii cumparatori si consultantii lor, vor avea nevoie de informatii referitoare la blocul Neptun Deep, clasificate de ANRM ca secrete, si care trebuie dezvaluite acestora. EMEPRL solicita respectuos ANRM sa fie de acord cu aceasta procedura de desecretizare. Toate informatiile dezvaluite catre partile terte vor fi protejate de un acord de confidentialitate care va fi in vigoare la acel moment", scrie in scrisoarea publicata de E-nergia. Se confirma astfel o informatie aparuta in urma cu cateva saptamani cum ca americanii vor sa plece din Romania. In felul acesta, niciun gigant petrolier nu va mai fi prezent la noi, dupa ce Chevron a dat bir cu fugitii pentru ca n-a gasit gaze de sist in zona Moldovei. EMEPRL detine concesiunea pentru 50% din blocul Neptun Deep si este si operator. Firma este inregistrata in Bahamas si controlata 100% de gigantul american.   Perimetrul Neptun Deep, unde s-ar fi gasit rezerve de 42-84 miliarde de metri cubi, adica jumatate din resursa certa de gaze a Romaniei, reprezinta cel mai scump proiect de productie de hidrocarburi cu lucrari de explorare finalizate si gata sa fie lansat din portofoliul de 40 de astfel de proiecte al gigantului american, avand costuri de explorare capitalizate in valoare de peste jumatate de miliard de dolari, se arata intr-un raport anual pe 2018 al companiei, depus la Comisia de supraveghere a pietei de capital din SUA, citat de Profit.ro. Astfel, potrivit sursei citate, la Neptun Deep au fost capitalizate sub forma de active costuri de explorare in valoare de 536 milioane dolari in perioada scursa intre 2012, anul descoperirii zacamintelor, si 2016, cand au fost finalizate lucrarile de explorare. Suma este mai mare decat cele aferente proiectelor Gorgon Area Ullage din Australia, care va extrage gaze in vederea lichefierii (318 milioane dolari in perioada 1994 - 2015) si Papua LNG (246 milioane dolari in 2017), urmatoarele doua din clasament, potrivit Profit.ro.   Avand in vedere nevoia de a avea un sistem fiscal competitiv care sa atraga investitii, spun cei de la Ministerul Energiei, costurile ridicate si termenul lung de realizare si recuperare a investitiilor in sectorul offshore, este necesara eliminarea impozitarii suplimentare a veniturilor pentru preturile de vanzare la care investitorii nu realizeaza supraprofituri (intre 45,71 lei/MWh si 100 lei/MWh). In cazul veniturilor suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari de 100 lei/MWh, grila de impozitare de mentine. Obtinerea unei nivel normal al rentabilitatii asteptate pentru investitor la un pret de 100 Lei/MWh fundamenteaza introducerea impozitului pe venitul suplimentar incepand cu acest prag, in timp ce preturi inferioare acestui nivel nu genereaza profituri suplimentare.   Se impune eliminarea utilizarii pretului de referinta in determinarea bazei de calcul a impozitului asupra veniturilor suplimentare pentru a pune in acord Legea offshore cu principiile fiscalitatii din Romania prevazute de Codul Fiscal si cu practica internationala referitoare la determinarea impozitelor upstream pe baza preturilor realizate. In plus, este necesara mentionarea principiilor pentru determinarea pretului de referinta in legislatia primara pentru a asigura stabilitatea si predictibilitatea mediului legislativ.   Este necesara, sustin oficialii ministerului, marirea nivelului maxim pentru deducerea investitiilor din segmentul upstream pentru determinarea impozitului suplimentar offshore de la 30% la 60%, pentru a mentine competitivitatea sectorului offshore din Romania si a atrage investitii, avand in vedere costurile si riscurile ridicate, respectiv termenul lung de realizare al investitiilor offshore din Marea Neagra. Este necesara, de asemenea, eliminarea limitarii deducerii investitiilor pentru calculul impozitului pe profit tinand cont de faptul ca acest impozit are un caracter general si toate sectoarele de activitate trebuie tratate uniform, in conformitate cu prevederile Codului Fiscal. Astfel, se elimina discriminarea la care sunt supusi operatorii din sectorul offshore comparativ cu restul agentilor economici, acestia datorand impozit pe profit la o baza impozabila artificial marita din care nu se scad cheltuielile cu amortizarea tuturor investitiilor efectuate de operatorii offshore.   Pentru a permite implementarea practica a deducerii la calculul impozitului pe veniturile suplimentare offshore a valorii investitiilor din segmentul upstream, se impune clarificare legislativa si eventual emiterea unui ordin pentru clarificarea aplicarii articolului 19, in special cu privire la alineatele 9 si 10. Agentia Nationala pentru Resurse Minerale nu are in atributiile sale aprobarea tuturor investitiilor offshore efectuate de titulari (de ex. instalatii tehnologice/facilitati de tratare, prelucrare, transport; alte investitii cum sunt diverse infrastructuri, de exemplu platforme maritime, etc), verificarea valorii contabile a investitiilor intrand in competenta Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Impozitul pe profit si impozitul pe veniturile suplimentare offshore sunt doua impozite diferite si de aceea este necesar ca baza impozabila sa fie determinata in mod adecvat pentru ambele impozite. In conditiile existentei a doua impozite diferite, fiecare cu propriile reguli de determinare, nu se justifica afectarea unui drept de deducere stabilit prin reguli generale aplicabile impozitului pe profit, prin deducerea similara aplicabila pentru impozitul pe veniturile suplimentare offshore, potrivit practicii internationale relevante. Se impune eliminarea obligatiilor de tranzactionare pe pietele centralizate din Romania pe termen mediu si lung pentru a avea asigurata piata de desfacere pentru gazele naturale din perimetrele offshore si, in consecinta, veniturile necesare pentru recuperarea investitiilor majore pe care o presupun astfel de proiecte an conformitate cu practica internationala an domeniul resurselor naturale. De altfel, dreptul de a dispune liber de cantitatile de petrol si gaze naturale extrase, inscris in acordurile petroliere si prevazut de Legea Petrolului ca drept al oricarui titular de acord petrolier, a fost considerat de catre investitori ca fiind un element esential al concesiunii si pe care acestia l-au avut in vedere la incheierea acordului petrolier, respectiv la momentul efectuarii investitiilor in Romania.   Situatia de acum Proiectele privind identificarea si punerea in valoare a unor noi resurse de hidrocarburi in sectorul romanesc al Marii Negre reprezinta un obiectiv major al strategiei energetice si climatice a Romaniei. Securitatea aprovizionarii cu gaze naturale a Romaniei depinde, pe termen lung, de dezvoltarea resurselor interne, iar cel mai mare aport il pot avea exploatarile din Marea Neagra. Un alt argument solid pentru dezvoltarea sectorului este ca gazele naturale reprezinta cel mai curat dintre combustibilii fosili, avand emisii de carbon pe unitatea de energie cu 40% mai mici decat ale carbunelui, precum si emisii considerabil mai mici de poluanti atmosferici. Romania prezinta un potential semnificativ de dezvoltare a sectorului gazelor naturale, insa exploatarea acestor resurse necesita investitii substantiale. In aceste conditii, este necesara asigurarea conditiilor adecvate realizarii investitiilor specifice pentru exploatarea descoperirilor de gaze naturale, precum si pentru continuarea operatiunilor de explorare si evaluarea a unor noi resurse de hidrocarburi in perimetrele offshore din Marea Neagra, indeosebi in zona deepwater, dar si pentru redezvoltarea zacamintelor existente si identificarea unor noi resurse in zone de mica adancime. Proiectele privind identificarea si punerea in valoare a unor noi resurse de hidrocarburi in sectorul romanesc al Marii Negre necesita atat mentinerea investitorilor prezenti, cat si atragerea unor noi investitori cu expertiza tehnica si capabilitatile necesare pentru a realiza investitii masive pe termen lung, cu un grad ridicat de risc, ce implica totodata utilizarea unor tehnologii performante. Investitiile pe termen lung necesita un sistem coerent si previzibil de legi, politici si reglementari care sa permita investitorilor sa realizeze o planificare riguroasa si eficienta a programelor de investitii. Pana in momentul de fata s-au efectuat investitii semnificative in sectorul offshore din Romania (in ultimii 15 ani, in sectorul de offshore s-au investit aproximativ 2,5 miliarde de dolari in activitatile de explorare si peste 1 miliard de dolari in activitati de dezvoltare si redezvoltare pentru zacaminte existente), pornind de la premisa existentei unui climat legislativ stabil pentru intreaga durata a acordurilor petroliere. Stabilitatea fiscala si a redeventelor este esentiala pentru a se asigura increderea investitorilor pentru a decide avansarea in faza de dezvoltare. Dezvoltarea unui cadru legislativ competitiv si stabil poate determina valorificarea pentru urmatoarele decenii a unui potential substantial de resurse naturale, cu impact economic semnificativ asupra economiei romanesti prin crearea de locuri de munca bine remunerate, contributii substantiale la bugetul de stat, eliminarea riscurilor de securitate energetica si posibilitatea de a dobandi o pozitie regionala de influenta in sectorul energetic. Proiectele offshore din zona romaneasca a Marii Negre au un profil de risc investitional specific, in conditiile in care: Operatiunile offshore presupun costuri ridicate asociate activitatilor de explorare si de exploatare; Incertitudinile geologice si de ordin tehnic asumate de investitori pentru fazele de explorare sunt semnificative; Lipseste o infrastructura offshore in amonte; Durata de viata a proiectelor offshore este mult mai mare comparativ cu alte proiecte de investitii, fiind necesari mai mult de zece ani de la confirmarea descoperirilor zacamintelor pana la faza de productie; Statul roman a reflectat nevoie de stabilitate inca de la momentul incheierii acordurilor petroliere si, implicit, a deciziilor initiale de investitii, potrivit urmatoarelor prevederi legale: (a)       Legea petrolului nr. 134/1995: Art. 13 (5) "Prevederile acordului petrolier raman valabile pe toata durata acestuia, in conditiile existente la data incheierii", (b)       Legea petrolului nr. 238/2004: Art. 31 (2) "Prevederile acordului petrolier raman valabile pe toata durata acestuia, cu exceptia adoptarii unor dispozitii legale favorabile titularului acordului petrolier" si Art. 61 (1) "Prevederile acordurilor petroliere aprobate de Guvern raman valabile, pe intreaga lor durata, in conditiile in care au fost incheiate", (c)        Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 160/1999 privind instituirea unor masuri de stimulare a activitatii titularilor de acorduri petroliere si subcontractantilor acestora, care desfasoara operatiuni petroliere in perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa de peste 100 metri, aprobata prin Legea nr. 399/2001 (OUG nr.160/1999): Art. 1 "Titularii de acorduri petroliere si subcontractantii acestora, care desfasoara operatiuni petroliere, in perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa de peste 100 metri, beneficiaza de urmatoarele masuri de stimulare a activitatii: (a) pe perioada derularii acordului petrolier vor fi aplicabile reglementarile fiscale existente la data semnarii acestuia" si art. 2 "Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica pe intreaga durata a acordurilor petroliere incheiate, sub rezerva reglementarilor fiscale si a altor dispozitii legale ulterioare mai favorabile titularilor de acorduri petroliere", (d)       Clauze de stabilitate cuprinse in acordurile petroliere individuale. Referitor la parametrii de taxare potrivit prevederilor in vigoare, estimarile indica o rentabilitate redusa a proiectelor de investitii la preturi de valorificare a productiei de gaze naturale apropiate de maximul inregistrat in ultimii ani.

Alte stiri de la Money.ro:

Scandalul TAROM: A aparut si REACȚIA baronului PSD acuzat ca a cerut blocarea avioanelor
Legea care schimba radical modul de calcul al salariilor a trecut fara probleme in Senat. Nici macar nu a fost votata
O mare ENIGMA: Oferta VIORICAI DANCILA pentru Volkswagen
Au marit tarifele la metrou! A urmat un adevarat MASACRU!
ALERTA! DANCILA a anuntat marele MACEL! "Presa va fi martora!
RECORD! TAROM, al saselea director in acest an
PUTIN, martor ocular la o CATASTROFA! S-a ales praful de o racheta
EȘEC urias pentru NOUA majoritate din PARLAMENT. Abtineri, absente…
PONTA, lovitura dura pentru USR: "Le-am dat o lectie"
Cat de maghiar este LUDOVIC ORBAN in ochii presei din Budapestei
BREAKING NEWS! Un MILIONAR o consiliaza pe VIORICA DANCILA
ȘMECHERIE PSD, devoalata de COMISIA EUROPEANA
DECLARAȚIILE care ar putea schimba complet CAZUL TAROM
Cazul TAROM ia amploare! Au inceput sa apara telefoanele de AMENINȚARE
Telefonul miraculos? DANCILA stie cum va aduce VW in Romania

Cumparaturi online - Emag.ro | Oferte GearBest.com



© Copyright 2000-2019 iStorm. Toate drepturile rezervate.