EMAG

Cum se inzestreaza Marina Romana si de ce ar trebui sa ne pese

publicat 2018-10-30 18:30:13 (Money.ro)

Cum se inzestreaza Marina Romana si de ce ar trebui sa ne pese Daca in 2016, prin Legea Bugetului  se alocau  apararii romanesti 11 miliarde de lei, in 2017 fondurile cresc simtitor pana la 16 miliarde de lei - o suma influentata partial si de cresterea economica, urmand ca anul acesta Ministerul Apararii sa beneficieze de nu mai putin de 22 miliarde de lei, incluzand asa-numitele "credite de angajament", respectandu-se directiva NATO de alocare a 2% din PiB catre industria de aparare. La prima vedere, aceasta directionare  masiva de fonduri ar parea inutila intr-o perioada de pace, in care diplomatia, dialogul si parteneriatul dintre state reprezinta cele mai puternice "arme" cu care se poate inzestra un stat. Insa manevrele agresive din partea lui Putin in bazinul Marii Negre, iesirea Statelor Unite din Tratatul INF, si nu in ultimul rand pericolul prezentei hotilor de marfuri si a traficantilor de droguri fac din pozitia geografica strategica a Romaniei sa fie si o mare responsabilitate. Prin Marea Neagra patrund marfuri destinate Europei Centrale si Occidentale.  Asadar, din cele 22 miliarde de lei pentru Ministerul Apararii, suma de 3,6 miliarde de lei alocata Fortelor Navale devine cel putin rezonabila, daca nu chiar insuficienta. Cu ocazia Zilei Marinei, pe 15 august, Ministrul Apararii Mihai Fifor declara ca Anul Centenar ar trebui sa fie Anul Marinei, un an in care in sfarsit se va semna contractul de inzestrare cu 4 corvete si de modernizare a celor doua fregate Type 22 din dotarea Marinei Romane. Cine are de castigat? Cresterea economica a Romaniei a determinat aceste bugete, prin activitatile economice impozitabile, prin cotizatiile fiecaruia dintre noi, fie ca vorbim despre angajati, antreprenori, producatori, exportatori, intreprinderi mici si mijlocii. Ca acesti bani sa ramana totusi pe teritoriul romanesc, Romtehnica a elaborat procedura de achizitie dedicata Marinei cu premisa ca navele vor fi construite pe teritoriu romanesc, asigurand nu numai locuri de munca in sectorul industriei, sporirea capacitatii romanesti de productie dar si implicarea prin subcontractare a furnizorilor romani. Intr-adevar, dezvoltarea industriei de aparare romanesti, daca este facuta strategic, poate aduce beneficii tuturor, de la antreprenor la angajat, pe teritoriul romanesc. Este vorba in final de capital investit in industria tarii, un posibil catalist pentru o dezvoltare durabila a capacitatii de productie, o sansa pentru noi sa importam mai putin si sa exportam mai mult. Cine concureaza in licitatia corvetelor? In cursa pentru licitatia programului "Corveta multifunctionala" au mai ramas trei competitori: producatorii italieni de la Fincantieri, firma olandeza Damen si francezii de la Naval Group. Fiecare dintre competitori satisface caietul de sarcini prin propunerile tehnologice, atat cu privire la nave, cat si prin mijloacele de aparare ale navelor furnizate de subcontractanti redutabili, cei mai notabili fiind americanii de la Boeing si Raytheon. Ramane, deci, problema capacitatii de productie pe teritoriul romanesc. Aici se remarca Fincantieri, cu santiere navale la Braila si Tulcea, si Damen in Galati si, mai nou, Mangalia, in locul coreenilor de la Daewoo. In timp ce Fincantieri, cel mai mare producator de nave din Europa, se poate lauda cu o investitie de 150 de milioane de euro in facilitatile sale de pe teritoriul romanesc, aducandu-le in standarde europene de ultima generatie, Damen beneficiaza de o colaborare de peste 20 de ani cu industria navala romaneasca, coordonand cu succes procesele de transfer de tehnologie. Mai mult, compania olandeza are planuri marete de dezvoltare a santierului Mangalia, intentionand sa creasca numarul de angajati la 3000 pana in anul 2020. Modelele de business ale celor trei companii sunt diferite. In timp ce Fincantieri si Naval Group sunt detinute de stat in proportie de 71,6 respectiv 62,4%, Damen reprezinta una dintre cele mai mari companii de familie din Europa, o companie privata, fara afiliere cu statul olandez. Acest aspect ar putea determina ofertele financiare ale competitorilor, insa nu putem sti cu certitudine in ce fel. Important de mentionat este faptul ca, desi companiile producatoare de nave sunt contractantii principali, integrand solutiile de aparare, cea mai mare parte din valoarea contractului merge catre subcontractantii producatori de arme. In competitia pentru apararea navelor intra francezii de la MBDA atat pentru propunerea Naval  Group cat si pentru Fincantieri. Pentru Damen, insa avem de a face cu compania uriasa Boeing, una dintre putinele companii de rachete care activeaza si in domeniul explorarii spatiale. Ce ramane de facut? Ofertele finale au fost depuse pe data de 2 octombrie, urmand o perioada de aproximativ 6 saptamani de clarificari cu privire la propuneri. Nu ne ramane decat sa asteptam anuntarea castigatorului, pe data de 15 noiembrie, si sa speram ca in procesul deciziei se va tine cont nu doar de pret,cum este obiceiul achizitiilor publice, ci de raportul calitate-pret si de impactul asupra economiei din Romania. Despre ofertele competitorilor puteti citi pe Resboiu.      

Alte stiri de la Money.ro:

Leguma preferata de romani s-a scumpit in magazine!
TREI ZILE de intarziere pentru un avion Air France
Tsunami pe piata monedelor digitale. Bitcoin se prabuseste
Dedesubturi din sistemul bancar, spuse chiar de catre un director din BNR
Cine ar pierde RAZBOIUL dintre China, Rusia si Statele Unite
Se anunta PROTEST de 1 Decembriei: "Sa scapam de grupul infractional care a ajuns la conducerea Romaniei"
Marile necunoscute ale cresterii economice: De ce e importanta data de 7 decembrie
VIDEO incredibil: Primar filmat in timp ce FURA dintr-un hotel, la o dezbatere despre anticoruptie!
Ford vrea sa angajeze 1.700 de persoane. Oferta este de NEREFUZAT!
Economia Germaniei se contracta, premiera in ultimii trei ani
Hidroelectrica, lucrari de sute de milioane de euro FARA aviz de mediu
Motivul pentru care peste 1.200 de elevi tremura de frig la ore: "Abia daca pot sa scriu"
Instantele desfiinteaza rand pe rand un ordin al ANAF. Institutia continua sa il aplice, desi sunt in pericol mii de firme
Cifre alarmante pentru copiii nascuti dupa anul 2000. La ce boala sunt predispusi
Masinile poluante, interzise in centrul Capitalei din primavara. Cum stii daca vei avea acces. Din 2022 vor fi interzise in tot Bucurestiul

Cumparaturi online - Emag.ro | Oferte GearBest.com



© Copyright 2000-2018 iStorm. Toate drepturile rezervate.